loading...

گاز

گاز

بازدید : 635
11 زمان : 1399:2

همانطور كه همگي مي دانيم سيستم هاي مديريت محتواي متعددي وجود دارد اما تنها تعدادي از آنها شناخته شده تر مي باشد و بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند. از جمله اين سيستم هاي معروف وردپرس و جوملا مي باشد. بنابراين در اين پست ابتدا به معرفي وردپرس و جوملا و سپس به مقايسه هر دو مي پردازيم تا ديد روشنتري نسبت به انتخاب هر يك پيدا نماييد.

فرق بين جوملا و وردپرس

با توجه به سوالاتي كه بسياري از كاربران ما و دانشجويان عزيز در مورد انتخاب نوع سيستم مديريت محتوا و سوالي كه هميشه دانشجويان عزيز مي پرسند كه آموزش وردپرس و يا آموزش جوملا را انتخاب كنند؟ به همين دليل ما به بررسي و مقايسه فرق بين جوملا و وردپرس مي پردازيم تا دوستان ديد روشني به هر دو سيستم مديريت محتوا داشته باشند.

وردپرس چيست؟

وردپرس يك سيستم مديريت محتوا مي باشد. وردپرس در ابتدا تنها يك سيستم رايگان وبلاگ نويسي بود و امكانات خوبي را در اختيار كاربران خود قرار مي داد و سپس به صورت يكCMS براي مديريت محتواي سايت ها معرفي شد.

سيستم مديريت محتواي وردپرس با استفاده از افزونه هاي موجود وردپرس مي ‌تواند انواع امكانات را در برگيرد. به عنوان مثال براي راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي در كنار سايت وردپرسي كافيست يكي از افزونه هايي كه براي اين منظور طراحي شده اند را به هسته وردپرس خود اضافه كنيد.

به عنوان مثال افزونه هاي woocomerce و edd دو افزونه وردپرس هستند كه براي راه اندازي فروشگاه اينترنتي جهت فروش كالاي فيزيكي يا فايل هاي دانلودي استفاده مي شوند. همچنين قابليت تبديل شدن سايت به يك شبكه اجتماعي با افزونه‌ قدرتمند buddypress و يا ايجاد يك تالار گفتگو يا انجمن با افزونه bbpress ، در وردپرس وجود دارد.

با توجه به فراواني و تنوع افزونه هاي وردپرس تقريبا هر امكاني را مي‌توان به سايت وردپرسي اضافه كرد.

وردپرس با زبان برنامه‌نويسي پي اچ پي نوشته شده و توسط ماي‌اس‌كيوال پشتيباني مي‌شود.

ويژگي هاي وردپرس چيست:

قابليت نصب محلي، پويايي و انعطاف‌پذيري بالا، هسته قابل حمل، امكان شخصي‌سازي قالب‌ها، داراي كتابخانه پلاگين‌ها و قالب هاي وردپرس، امكان پشتيباني از ساعت محلي، راه اندازي (تالار گفتگو، فروشگاه اينترنتي) و …

موارد استفاده از وردپرس:

پياده سازي وبلاگ و يا سايت هاي شخصي، فروشگاه هاي آنلاين و هر گونه وب سايتي

جوملا چيست؟

جوملا، نيز نرم افزار مديريت محتواي وب‌سايت مي باشد كه به شما اين امكان را ميدهد كه در سريع ترين زمان و بدون نياز به داشتن تخصص فني، يك وب سايت كاملا حرفه‌اي را ايجاد و مديريت كنيد.

اين سيستم داراي انعطاف‌پذيري بالا مي باشد و به شما اين امكان را مي دهد كه هر زماني كه بخواهيد امكانات جديدي را به وب سايت خود اضافه نماييد.

سيستم مديريت محتواي جوملا هيچگونه محدوديتي در سفارشي‌سازي، توسعه، پشتيباني و امنيت ندارد.

موارد استفاده از جوملا:

وب سايت ها يا پورتال هاي شركتي، وب سايت هاي شخصي، وب سايت هاي فروشگاهي، نرم افزارهاي تحت وب و غيره

ويژگي هاي جوملا چيست؟

امكان سفارشي سازي منوها، امكان ذخيره شدن اطلاعات در پايگاه داده، مديريت و ويرايش محصولات و سرويس ها، قابل استفاده براي انواع وب سايت ها، راحتي كار با پانل مديريتي، انواع فرم ساز، بروزرساني هسته به طور مداروم، وجود تعدادي بالايي ماژول و افرونه موجود، منطبق با استانداردهاي موتورهاي جستجو، نصب و راه اندازي آسان و …

بررسي و نتيجه گيري هر دو سيستم:

– هر دو سيستم داراي قالب هاي متعدد مي باشند. و با هر كدام مي توان انواع وب سايت ها را طراحي نمود.

– هر دو سيستم افزونه ها و پلاگين هاي بسياري دارند, ولي تعداد افزونه هاي وردپرس بيشتر مي باشد.

– يافتن افزونه هاي جوملا دشوارتر مي باشد زيرا نيازمند جستجو در وب براي يافتن افزونه مورد نظر مي باشد. در حالي كه در وردپرس مي توانيد با جستجو در پنل ادمين افزونه مورد نظر خود را بيابيد.

– در وردپرس مي توانيد كدهاي افزونه را در ويرايشگر وردپرسي ويرايش كنيد ولي در جوملا در اين زمينه محدوديت وجود دارد.

– هر دو سيستم وردپرس و جوملا در امر بروز رساني فعال و منظم هستند.

– در سيستم مديريت محتواي وردپرس شما مي توانيد هر ابزارك و هر امكاناتي را با درگ و دراپ كردن به هر قسمتي از سايت كه امكان قرار گيري ابزارك در آن مي باشد انتقال دهيد.

در جوملا نيز همين ابزارك ها با عنوان ماژول موجودند و در ليستي قرار گرفته اند كه براي انتخاب آن ها فقط بايد حالت فعال و غير فعال را انجام دهيد.

زماني كه شما آن ها را فعال مي كنيد و طبق خواسته ي خود سفارشي سازي را انجام مي دهيد, بايد ماژول مورد نظر را انتخاب كرده و به صفحه ي ويرايشگر آن برويد كه اين كار خود مستلزم مدت زمان زيادي است.

– وردپرس سيستم مديريت محتواي عالي براي انتشار مطالب است. براي رفتن به نوشته ها به راحتي مي توان وارد شد و همچنين مي توان به راحتي مقالات را ويرايش كرد. همچنين به راحتي مي توانيد پيش نمايشي از نوشته ي خود را ملاحظه كنيد.

در جوملا نيز توليد و افزودن نوشته كار ساده اي است و تقريبا مي توان گفت همانند وردپرس مي باشد با اين تفاوت كه پيش نمايش نوشته در آن به راحتي وردپرس نيست و قبل از انتشار نمي توان به خوبي پيش نويسي را مشاهده كرد.

منبع: اف تي سنتر

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 38
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 17
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 112
  • بازدید سال : 315
  • بازدید کلی : 2017632
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی